Rugpijn

Er bestaan vele soorten rugpijn, die allemaal één ding gemeen hebben. Ze belemmeren u in bijna al uw dagelijkse bewegingen: sporten, werken, uitgaan, winkelen, tuinieren, het huishouden… Gelukkig hebben wij een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderbouwde kennis in huis over de meest doelgerichte behandeling van uw rugklachten.

Hoe kom ik ervan af?

Vaak gaat rugpijn vanzelf weer over. Maar blijft het aanhouden, dan moet daar natuurlijk wat aan gebeuren. Om u te helpen zo snel mogelijk van uw klachten af te komen, en om erger te voorkomen, zijn verschillende behandelingen mogelijk. Deze kunnen gericht zijn op herstel van een geblokkeerde beweging, op ontspanning, maar ook op versterking van uw spieren. Ook geven we u graag advies over een goede lichaamshouding.

Wat kan ik zelf doen?

Uw natuurlijke reflex is misschien om plat te blijven liggen, maar het is juist belangrijk om, als dat enigszins draaglijk is, in beweging te blijven. Ook op de dagen dat uw rugpijn erg opspeelt. Natuurlijk mag u daarbij één of meerdere tandjes rustiger aan doen: er moet niets geforceerd worden. Zwaar tillen en lang in één houding zitten, dat is dus geen goed idee. Dat geldt trouwens ook op de dagen dat de rugpijn niet zozeer opspeelt. Wanneer de rugpijn meerdere dagen wegblijft, dan kunt u uw dagelijkse activiteiten weer rustig opbouwen. Ontspannen te werk gaan is erg belangrijk in dit proces.

Wat kunnen wij voor u doen?

In beweging blijven, ontspannen, een goede houding aannemen, de juiste manier van tillen: het zijn allemaal zaken waarin een fysiotherapeut u kan adviseren en begeleiden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om door uw knieën te buigen wanneer u iets optilt, en datgene vervolgens dicht tegen uw lichaam aan te dragen. En we adviseren om elke 20 tot 30 minuten van houding te veranderen. Wissel zitten en staan daarbij af. Naast begeleiding bij deze praktische zaken, kunnen we uw rugpijn ook verlichten met bijvoorbeeld massage of oefeningen.

Welk behandelplan voor u het meest effectief is, hangt natuurlijk van uw specifieke situatie af. Een intake en onderzoek in onze praktijk zal uitwijzen waar u het meeste baat bij heeft. Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen, neemt u dan gerust contact met ons op. Wilt u meer weten over de behandelingen die wij bieden? Ga dan naar de pagina met behandelwijzen.