Tablet-nek en iPad-arm

ipad nekpijn

Ontspan je spieren

Last van uw nek en rug? Dagelijks uren achter uw telefoon of IPad?
Er zou een verband kunnen zijn…
Nekklachten, arm/schouderklachten, hoofdpijn en vermoeide nek- of schouderspieren kunnen wel degelijk door het gebruik van uw gsm, iPad, tablet, e-Reader ontstaan. Tel maar eens op hoelang u per dag voorovergebogen over uw apparaat zit in een “hang-houding”.
Een gebogen nek van 45 graden geeft forse druk op nekwervels. Dat is vragen om klachten.

Onderzoek

Volgens onderzoeken gedaan op o.a. op de Boston Medical School (2012) en op Harvard (2012) blijkt dat er een grotere kans is op nekklachten bij gebruikers van de tablet dan bij gebruikers van pc’s. Zeker in de vrije tijd worden veel niet-ergonomische houdingen aangenomen, waardoor een grote kans op problemen ontstaat. De Tablet-nek en IPad-arm horen helemaal bij deze tijd en nekklachten komen vaker voor sinds het gebruik van de tablet.

Oplossingen

• Het gebruik van een tablet-standaard maakt dat u minder gebogen zit.
• Zoek dezelfde lichaamshouding als bij gewoon zitten: dus rechtop en niet hangend.
• Ondersteun eventueel uw armen door een kussen zodat uw schouders niet “hangen” en actief omhoog gehouden moeten worden.
• Verander regelmatig van houding.
• Verbind je tablet met je tv als je een film kijkt, zo ontlast je nek en ogen.
• Niet te lang achter elkaar achter appen, spelen, “IPadden” etc. U kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een programmaatje downloaden dat u wijst op het nemen van een pauze.
• Let op de kwaliteit van uw apparatuur: hoe hoger het contrast, hoe minder u uzelf moet inspannen.
• iPad is geen computer! Doe je taken/werkzaamheden op een passend apparaat!
• Onthoud: Hoe kleiner het apparaat, hoe groter de kans op problemen.

Fysiotherapie

En mocht u, ondanks de voorzorgsmaatregelen, toch last van uw nek- of schouderklachten houden? Dan kunt u een consult aanvragen bij Fysioteam Hilversum.
Hier wordt dan gekeken naar de samenhang van de klachten:
• Mobiliteit van spieren en gewrichten
• De juiste oefeningen en uitvoering hiervan
• De goede (werk)houding

<