Triggerpoint-therapie

Uitleg Triggerpoint therapie<

In één druk verbetering

Triggerpoints zijn kleine verhardingen in de spieren, die daardoor pijnlijk en verkrampt aanvoelen. Vaak straalt de pijn vanuit de triggerpoints bovendien uit naar andere delen van het lichaam. Een behandeling specifiek op deze spierknopen gericht, kan dus in één keer allerlei pijn- of bewegingsklachten oplossen. Ook, en vaak zelfs júist de klachten waarmee u dacht te moeten leren leven.

Is triggerpoint-therapie iets voor mij?

Spierverhardingen ontstaan vaak door overbelasting of een trauma (een ongeval of operatie), maar ook stress en een slechte houding zijn veelgehoorde oorzaken. De klachten die triggerpoints veroorzaken, zijn uiteenlopend: pijn, stijfheid of bijvoorbeeld een vermoeid gevoel in de spieren.

Door de uitstralende werking spelen deze klachten vaak niet alleen op de plek van de oorzaak op, maar ook in andere delen van het lichaam. Daardoor wordt het triggerpoint, de oorzaak van de klachten, door velen over het hoofd gezien. Zonde, want triggerpoints blijken heel vaak wél de boosdoeners te zijn. De kans is dus groot dat er ook bij uw klachten triggerpoints in het spel zijn. legt u uw klachten daarom gerust eens aan ons voor.

Op de pagina over triggerpoints vindt u meer informatie over de oorzaken en symptomen van deze spierverhardingen.

Hoe werkt het?

Door uw specifieke triggerpoints op te sporen, kan een triggerpoint-therapeut verbanden leggen met pijn of stijfheid in andere delen van het lichaam. De behandeling richt zich vervolgens op de spierknopen zelf. Door middel van massages, diepe strijkingen of gerichte druk ontspannen de knopen in de spieren zich. Dit geeft een onmiddellijke verlichting: pijn vermindert en uw beweeglijkheid neemt direct toe. Om deze verbeteringen te handhaven, geven wij u bovendien oefeningen mee voor thuis.

Vergoedt de verzekering triggerpoint-therapie?

Heeft u fysiotherapie in uw aanvullende verzekering? Dan wordt uw behandeling geheel of gedeeltelijk vergoed, want triggerpoint-therapie valt voor de verzekering gewoon onder fysiotherapie. Voor meer informatie kunt u ook terecht op onze pagina over verzekeringen en tarieven.